De liefde van de vrouw…

0

Volgens Michael Kors gaat de liefde van de vrouw voor een merk via kleding en accessoires als tassen, zonnebrillen, juwelen, horloges, parfum en natuurlijk schoenen. “Nu zegt u misschien Michael wie? Michael Kors!” Aldus Martine Hafkamp van Fintessa Vermogensbeheer in haar column bij Kritische Belegger.

Grote merken als Hermes en Prada draaien nog een aardige omzet. Medio september kwam Burberry met een winstwaarschuwing. De omzetstijging van Louis Vuitton kwam op 6 procent uit. Er zou minder verkocht worden door de groeivertraging in China. Los van de groeivertraging in China wordt daar op dit moment minder verkocht door een aantal luxe merken.

De Chinees weet zelf niet meer of hij een echt of een nepproduct koopt. De markt in China is vervuild door het vele kopiëren. Veel Chinezen kopen hun luxeproducten dan ook buiten China. Bijkomend voordeel is het feit dat de Euro goedkoper is tov de Yuan. Teven mag de importheffing achterwege blijven en kan men al snel 20% besparen.

Michael Kors doet het goed, ook in China. Het concern Michael Kors, met hoofdkantoor in Hongkong is opgericht in 1981. Het team zelf is gezeteld in New York. In december 2011 ging het label naar de Amerikaanse beurs voor 20 dollar per aandeel en staat inmiddels zo’n 170% hoger. Ongeveer 22 procent van het aandelenkapitaal is in notering gekomen en er werden geen nieuwe aandelen geëmitteerd. De eerste investeerders waaronder de oprichter zelf, stapte voor een deel uit. Deze investeerders hadden de merken Tommy Hilfiger en Donna Karan al eerder groot gemaakt.

www.fintessa.nl