Pijnloze voeten tijdens het dragen van hoge hakken

0

Al lang geen hoge hakken meer aangetrokken? Maar wil je toch een paar dagen je mooie hakken weer aantrekken? Om je een beetje te helpen om dit inderdaad vol te houden, heb ik een aantal tips voor jullie.

Voorbereiding
Aangezien jouw voeten een lange periode in een onnatuurlijke houding gaan zitten, kun je het beste eerst wat oefeningen doen. Tips van de fysiotherapeut!

  • ‘Ga op blote voeten op de vloer staan. Houd de bal van je voet op de vloer en lift al je tenen. Strek je tenen zo ver mogelijk uit. Zet ze dan weer 1 voor op de grond – beginnend bij je kleine teen.’
  • ‘Richt je voeten naar de vloer en strek je grote teen. Doe dit terwijl je de andere 4 tenen onder je voet krult. Probeer op de vloer een afdruk te maken met je grote teen en houd dit 30 seconden vol. Dit kan oncomfortabel voelen, maar als het goed is doet het geen pijn. Als laatste krul jij je grote teen onder je voet terwijl je de andere tenen naar voren richt.’

Het dragen
Sowieso is het handig om voor jouw meest comfortabele hakken te gaan. Dat scheelt al iets aan pijn. Wat je ook kunt doen is een gelkussentje aanschaffen. De keuze is; voor je hielen, of voor onder de bal van je voet. Deze kussentjes kun je gewoon in elke schoenwinkel kopen.  Daarnaast moet je goed op jouw houding letten. Veel vrouwen hebben de neiging om echt op hun tenen te gaan lopen. Niet zo’n goed idee, daar kun je behoorlijk pijn van krijgen namelijk. Loop recht, span je buikspieren aan en doe je schouders naar achteren. Op deze manier verplaats je het gewicht al wat meer naar het midden van je voeten. Minder pijn; dus langer vol te houden!
Tip: Loop als een model; zet eerst je hak neer en druk dan de bal van je voet naar voren, super sexy!

Na het dragen
Ja, zodra jij die hakken uit hebt zul jij je voeten nog even moeten verzorgen. De fysiotherapeut heeft hier ook weer een aantal tips voor:

  • ‘Ontlast stijve tenen door je voet op de andere knie te plaatsen en tussen alle tenen een vinger te plaatsen. Leg je duim op de bal van je grote teen. Duw nu je tenen naar beneden terwijl je jouw grote teen naar boven drukt voor weerstand.’
  • ‘Geef de boog van je voet wat rust door je voet te buigen en hiel stevig met één hand vast te pakken. Rek je voet zachtjes uit en probeer voor- en achteruit rondjes te draaien met je voet.

En de laatste tip komt van de redactie; Een voetenbadje! Het liefst met iets van badedas erin, of een andere ontspannende douchegel. Probeer het maar eens, de volgende dag heb je echt geen last meer van zere voeten.